tisdag 13 mars 2012

Ibland blir jag trött.

"Bakat 50 bröd, 300 kanelbullar och stekt 150 pannkakor. Där emellan har jag storstädat huset från topp till botten. Rensat garderober, källare och vind. Pantat flaskor, storhandlat OCH så har jag ju hunnit med att styrketräna, joggingtur och självklart jobbat. Så jävla redig är jag!! Naturligtvis är jag perfektionen i egen hög person. Jävligt smal också. Tänkte ni ville veta det.
Skoja bara!! Mohahahahahahaha"
Så här skrev jag på i min FB-status för ett litet tag sedan.
Ibland, förstår ni, så får jag någon sorts kli inombords (kan också kalla det touretts light) när jag läser statusar som hyllar sin egen duktighet. Nu menar jag inte att så fort man skriver att man gjort något bra (som t ex tränat eller städat osv) att det skulle vara, för mig, ett irritationsmoment, så är det absolut inte!! Allt beror ju på hur man framställer sin status och personlighet. Är det ironiskt eller kanske humoristiskt o s v? Det finns en i min FB-bekantskapskrets som ideligen bombar med sin redighet/duktighet. Människan är inte medveten om det men JAG är.
Så. Får man bli irriterad på sådant eller är det bara en spegling av mitt egna dåliga samvete (som jag inte har)?

Pöss på er.

16 kommentarer:

Ezter sa...

Jag stör mig mest på de som uppdaterar med precis allt de gör!

Dehäreja sa...

Klart man får bli irrrrriterrrrrad! Vi är ju alla olika som tur är, så det är ju bara för den som tycker att det är skit, att sluta läsa.
Det finns kanske någon annan duktig jävel därute som tycker att det är jättekul att läsa just sådant :D

Åsa Hellberg sa...

Själv blir jag mest irriterad över "fina citat" som fångadagendravvel. Det handlar om mig. Jag är inte så bra på det där som är så himla fint och perfekt.

Chrissan sa...

Bra där Gafflan. Min status idag är
"jobbar hemifrån idag och kurerar förkylning. Har en hel del att göra men det kanske blir mest av det sistnämnda".

Skryter lite över hur jag tänker lata mig.;)

Agneta sa...

Håller med!
Jag blir också irriterad på alla positive thinking-meddelanden som en och samma person lägger ut flera gånger om dagen. Jag tar snart bort henne. Liksom en fd kollega som lägger ut ALLT om hennes två små barn, och i en sötsliskig gullepluttig ton. Usch.

Nej, jag vill höra om elände, missöden och lathet. Då känner jag mig mindre ensam :)
(Men då undrar folk, för de förstår inte ironi....) (torrbollar) ;))

Vero sa...

Haha, så kul att läsa alla kommentarer.
Jag har faktiskt tagit bort en del "vänner" som enbart skriver om hur dåligt de mår - JÄMT! Och dessa som uppdaterar med minsta grej de gör och ja, jag har haft dem som klagat på att jag har uppdaterat min status lite väl ofta "ta bort mig då" svarar jag bara då.
Men ibland kan jag inte låta bli att göra mig lustig över en del statusuppdateringar och vissa fattar inte ironi. Haha... det är jag som har roligast.

Ha en fin dag!

Jeanette sa...

Men, en del är ju duktigast jämt! Eller hur? Och så finns det såna som jag som är duktigast ibland...

Ulrika sa...

Ja, det får man bli irriterad över :)
Tycker jag iaf.

Jag trodde dig först och hann ju tänka att nog har du varit effektiv tills jag läst ett par meningar. Min typ av humor, I like.

Men visst vore det härligt om man fick en sån där aktiv dag? Eller tre-fyra om jag känner mig själv rätt.

Men sådana är mig fjärran.... kaoset råder istället!

Singelmamman sa...

Klart att det är irriterande. Eller så är det ett "äntligen har jag tagit mig ur min håla och kan också städa/diska/tvätta fönster/baka surdeg/vara god make/maka/älskare/god förälder/glad och pigg, istället för den soffliggaren jag tidigare alltid varit".
Eller så är det en extrem osäkerhet och rädslan att visa sig skör. Bättre att vara lyckad, åtminstone på FB.

Själv har jag ingen lyckat städ-, tvätt-, bakupplevelse att skriva om.

KRAM och ursäkta kommentarsromanen.

Petra sa...

Själv tänker jag när man skriver ibland, alltid retar det någon :-)
Folk som har åsikter om vad andra på sin status har ett alternativ. Läs inte!

Västgötskan sa...

Jag skriver ofta ner träning på fb. Inte för att verka duktig utan mer för att jag har vänner med likvärdiga intressen.

Men visst håller jag med dig, det beror ju lite på HUR man skriver det. :-)

Snäckskalsdalen. sa...

Oh, om jag bara hade känt mig det minsta lilla redig. Idag vaknade jag med örsprång och migrän. Dessutom är jag irriterad (det är jag sällan, men idag skruvar det inuti mig) jag vill mucka gräl med omgivningen men han märkte nog det så han drog iväg med hunden.
Och här sitter jag och är inte ett dugg redig.
Det är tröttsamt med rediga människor, speciellt om dom inte märker att dom jämt pratar om det.
Glömde: jag har tre munsår också.
Kramar

Lisbeth sa...

Men vad synd att det inte var sant det du skrev jag skulle just höra om du var ledig något nästa vecka.
Ha en kväll
Kram

Monica sa...

Men jag vaknar alltid utvilad och glad!
Och allt är perfekt i mitt liv.
Barnen som jag inte har är alltid snälla och Herr C, honom vill jag aldrig vrida nacken av.
Mina husdjur som jag heller inte har är så himla rediga så de köper sin egen mat och gjör rent i lådan helt själv!
Bla, bla, bla, bla, osv...
Känner du igen mig ;D;D
PÖSS

Hjem Kära Hjem/ Anna sa...

O inte bara på fb men på ngr bloggar känner jag...som är sur i klickar snart!
Redig...va-för-nåt-sa-du?!

Klem Anna

Sus sa...

Jag blir glad av dem! För jag är klokare än så.

Jag var sån för 20 år sedan.

7 sorters kakor.
Jag städade alltid ensam.
Maten stod på bordet då mannen kom hem.
Namnlappar på alla kläder.
Hemsydda gardiner.
Vårgardiner.
Sommargardiner.
Höstgardiner.
Julgardiner.

Fy fan.

Nu trivs jag.
För jag har skärpt till mig och insett vad som är viktigt.

Och inte fan är det gardiner.