söndag 19 september 2010

Varför rösta?

Jag tänker också göra ett inlägg i valdebatten men inte om vad jag röstade på eller hur ni ska rösta utan ATT MAN GÅR OCH RÖSTAR!
Det är en rättighet och en skyldighet!
Rättighet för att vi är ett demokratiskt land med yttrande- och åsiktsfrihet och att vi FÅR rösta, ALLA, både kvinnor och män.
Skyldighet mot alla dom som generationer före oss kämpat sig till demokrati och rösträtt. Inte glömma. Ta en titt på mindre demokratiska länder och se hur människor fråntas rätten att göra sin röst hörd. Lätt att bli lite för bekväm och glömma bort skyldigeten och plikten mot alla dom som kämpat för rösträtt och demokratiska val!
Missnöje kan man visa på fler sätt än att inte rösta, man kan rösta blankt! Då har man i alla fall gjort sin röst hörd.
Så därför säger jag bara en sak:
GÅ OCH RÖSTA!
Pöss på er.


8 kommentarer:

Realisten sa...

Att gå och rösta är en självklarhet, en rättighet och skyldighet!
Jag håller med dig, med andra ord. :)

Anonym sa...

Jag håller med!
Rösta. För bövelen!

Fru Venus sa...

Jag håller med er, men önskar också att det snart är över... Kramis

Tigris Predikantan sa...

Helt rätt!

Agneta sa...

När jag läste rubriken tänkte jag: What? Undrar hon om hon ska rösa? Jag kände nästan att jag började gå igång om demokratiska rättigheter och skyldigheter...! Det behövdes inte, du har ju fullkoll! =)

Shamrock sa...

Håller med dig. Som jag skrev i min blogg så finns det fortfarande folk som dör för rätten att få rösta. Att då låta bli för att man inte orkar... då ska man skämmas ordentligt

Malla sa...

Helt rätt!

Märta sa...

Klok du! :)
Det är lätt att ta demokrati för givet men man ska ha i bakhuvudet att det är mindre än hundra år sedan svenska kvinnor fick rösträtt!
Blä för soffliggare och heja oss!