onsdag 21 oktober 2009

Jaha, ja.

Det blev en dag av denna också!
Inte illa.
Innehållet är ju inte dramatiskt men väldigt mycket Gafflan.
Först vakna, det tar alltid en kvart, minst, innan jag går ur sängen.
Frukost till först och främst fjortisen.
Toatid till mig själv. Där kan man inte hänga för länge för det finns liksom inte så mycket att göra åt eländet som speglar sig i tron att hon vid nästa anblick ska ha blivit mirakulöst rynkfri och utan ringar under ögonen. Håret det lever sitt eget liv.
Väcka yngsta för hon har extremt svårt att ta sig ur sängen, trots att hennes klocka har ringt i alla fall fem gånger på tjugo minuter. Jag tror hon är döv!
Servera henne frukost, har jag tur så äter hon lite i alla fall, innan hon stapplar bort till soffan för ytterligare sovtid.
Fjortisentoa...det tar tid! Say no more!
Jaga in yngsta för uppfräschningtoa när den äntligen blir ledig! (kräver mycket tjat, på den trötta ungen)
Fjortisen kommer på att hon kanske ska byta väska eller packa en annan, leta busskort, nycklar, mobil mm sådär fem minuter innan bussen går, hon är tidsopptimist!
Gafflan börja känna sig stressad för det är fem minuter kvar av morgonen innan yngstas skolstart. Panik och racerfart i bilen.
Kommer till jobbet med andan i halsen på utsatt tid (jag börjar 08.15)!
Sen jobba, jobba, jobba! Prata telefon...
Hämta post. Prata telefon...
Jobba, jobba, jobba! Prata telefon...
Lunch.
Jobba, jobba, jobba. Prata telefon... (Ja, det händer att jag svarar med arbetsplatsens namn när jag svarar i min egen hemtelefon!)
15.00, arbetsdagen är slut!
Hem...kanske!? Beror på om jag inte måste göra några inköp eller hämta/lämna/fixa något.
Yngsta hemma först.
Planera middag.
Promenad (=egen tid) ca 45-90 min, beror på hur stressad jag känner mig.
Maken kommer hem. Hejsan och hur har din dag varit och blablabla...
Fjortis kommer hem sist fyra av fem dagar.
Middag! Mycket prat, flams och skratt.
Maken snickrar.
Kanske hänga tvätt, dammsuga, plocka eller någon annan evighetssyssla för Gafflans del.
Läxor, om dom har några.
TV/dator.
SOVA.
God Natt!
Å, så börjar det om igen...

3 kommentarer:

Alfahannen sa...

Jag förstår så väl hur du menar.

Ekorrhjul-tanken kommer över mig flera gånger varje vardag..

Men så kom det en rad i ditt inlägg som ändå förklarade den underliggande livskvaliteten i ekorrlivet; "Middag! Mycket prat, flams och skratt." Det är grejer det:)

Så min känsla efter att ha läst ditt inlägg blir positivt laddad ändå!

Gafflan sa...

Middagen är den enda måltid där vi är alla tillsammans och det är så viktigt att höra hur dagen har varit, vad som hänt eller inte hänt.
Vad alla har för planer inför morgondagen. Ja, det kan på många vis vara dagens höjdpunkt. Med två halvdöva föräldrar och två pubertala döttrar så blir det ibland dråpliga missuppfattningar därav flams och skratt. =)

Alfahannen sa...

Precis!

Jag har ju 4 döttrar i åldersspannet nästan vuxen (19) ner till lågstadie, lägg därtill att jag själv är en sanslöst disträ krake, och du får en intressant mix när det kommer till middagsbordskonversation (wow, vilket ord!.

Förvirringen är total, minst sagt....men å andra sidan får jag alltid mycket roligt att skriva om i bloggen!

Kram!