torsdag 25 juli 2013

Det blir alltid sämre innan det blir värre!

Bara så att ni vet!
Min lilla tand fick för sig att bråka. Mycket.
Den bråkade så mycket att jag fick jaga tandläkare (jag ringer inte dit om det inte gör ont) och mentalt förbereda mig på att nu-jävlar-blir-det-tandutdragning. Ont var bara förnamnet. Horribelt var efternamnet. Jag har haft tandvärk och vet hur det känns men detta var något helt annat!!! Detta var en jag-dör-av-smärta-upplevelse!
Efter telefonsamtal hit o dit fick jag komma till Folktandvården på centralorten. Tack gode Gud!
Bild på tandskrället togs.
Tand undersöktes mycket noggrant.
Men Nej!
Tanden mådde bra.
.........

Förklaring till det djävulusiskt onda?
Tandfickan bakom tanden. Den är stor. Jag vet det och behandlar den med yttersta respekt och behandling i form av mellanrumsborstar i tid och otid. Eftersom jag har problem med en del av mina tandfickor är jag så in i helvete noggrann att hålla rent och fint mellan tänderna och speciellt i dom fickor som är stora. Fickorna kan orsaka tandlossning om man inte får stopp på det och få dom att retirera och bilda nytt tandben. Jag har fått mina tandfickor att minska i storlek. Hurra! Denna har jag tydligen misslyckats med. Denna har gjort vansinnigt ont. Så ont att jag trodde det var hål i tanden. Så ont att jag i måndags kväll åt min sista måltid (innan det riktigt onda började) ända tills ikväll (då jag ser ljuset i slutet på smärtans tunnel) när jag äntligen kunde äta en hel måltid. Jag har varit min egen tandläkare/tandhygienist och behandlat min extremt onda tandficka. Tårar har runnit, saliv lika så. Blod, svett och tusen tankar om att amputera huvudet eller dö!
Nu håller jag tummarna att lilla tandfickan samarbetar med mig fram till den 12:e augusti då min tandläkare kommer tillbaka från semestern och jag kan boka tid för behandling för i morgon är jag och maken bortbjudna!


PS. Ska bara säga det att jag fick inget erbjudande av Folktandvården att behandla tandfickan (töntar) eller smärtstillande att behandla mig själv med men det gick jättebra att jag "görade" runt i tandfickan så mycket jag ville och blev det inte bättre fick jag komma tillbaka. NU är det bättre! DS


Pöss på er.

3 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Usch, stackars dig, det där låter inte det allra minsta roligt alls. Hoppas du kan festa runt i morgon i alla fall.
Kramar

Singelmamman sa...

Men fy för den lede! Hoppas verkligen det blir bättre och bättre nu! Kram

Åsa Hellberg sa...

Fy satan, jag förstår precis. Tandsmärta är förfärlig!