onsdag 11 maj 2011

Gafflan debatterar.

Har varit på utvecklingssamtal med yngsta. Det gick alldeles lysande. Hon kämpar på efter sin förmåga. Hon uppnår alla mål och mer där till. Fina omdömen från sina lärare har hon fått för sin sociala kompetens. Hon är glad, artig, trevlig, jobbar bra i grupp, hjälpsam, tar initiativ osv. Bäst jag slutar för nu svävar jag över kontorsstolen. Inte bli för uppblåst men jag kan inte nog betona hur roligt det är att det går bra för min yngsta när hon ändå har ett funktionshinder som heter dyslexi.

Nu blir det dock lite smolk i glädjebägaren för på Sotenässkolan pågår förändringar i lärandeprocessen och hur mentorskap och arbetslag ska se ut. Tex så jobbas det nu mera med entreprenöriellt lärande. Elever ska rustas för en värld av småföretagande, nya anställningsformer och helt nya val som väntar efter skolan. Självklart förstår jag att vi inte längre kan rusta barnen inför ett industrisamhälle som inte längre finns. Nya sätt att lära ut behövs MEN alla kan ju inte förväntas bli småföretagare och den som tror att det är en baggis att driva företag och få det att gå med vinst år ut och år in ska nog ta sig en funderare, i detta fallet är det nog våra folkvalda politiker som ska göra det.
Samtidigt som nya sätt att ge elever kunskap, motivation, verktyg och resurser i lärandeprocessen ska dom börja arbeta i helt nya arbetslag. Yngsta kommer att få ny mentor och helt nya lärare varje år (om jag fattat rätt och jag fattar inte nyttan i det). Fram t o m terminens slut jobbar dom som vanligt klassöverskridande, alltså en mentor har blandat med elever från åk 7-9 och det arbetslag man tillhör (om man går i klass 7a och b t e x då vet man vilka lärare man ska ha i tre år i alla ämnen) och så har dom jobbat länge och det funkar jättebra. Nytt blir att ett arbetslag jobbar bara med en årskurs i taget. Ett lag med åk 7, ett med åk 8 osv och sedan roterar man varje år. Funkar säker jättebra för dom allra flesta elever men för en med funktionshinder kommer det att bli jobbigt och tryggheten av att ha lärare som känner eleven och vet vad den presterat under alla tre åren försvinner för nu ska nya kvastar sopa och bedöma varje år. Det är så att det är nya rektorer på Sotenässkolan och jag antar att dom gärna vill pinka in sina revir och testa något nytt. Funkar säkert men yngstas nuvarande mentor himlade lite med ögonen samtidigt som hon tackade för året och önskade lycka till.
Pöss på er.

6 kommentarer:

Annica sa...

Vad roligt med så possitiv feedback! :-D
Jag förstår inte heller meningen med nya lärare för varje år (om jag förstod det rätt).
En stor fördel med att ha samma är att läraren verkligen kan se hur man utvecklas (eller inte) eftersom det är deras egna observationer de jämför med.

Njut nu utav de possitiva omdömen tjejen fick! =)

Kramen!

Knasterfaster sa...

Jag förstod inte det där nya arbetssättet men jag tror att jag förstår din frustration.
GRATTIS i alla fall till en fantastisk dotter!!! KRAM

Ulrika sa...

Roligt att det går så bra för dottern, förstår att det är jätteskönt att höra.

Sen undrar jag också över det där med att alla ska ha egna företag. Dom säger ju att småföretagandet är det som ska rädda sveriges ekonom men som du säger, alla kan ju inte vara egna.
Och det är tyvärr inte så lätt att vara egenföretagare idag.

Konstigt att det börjar redan i skolan. Det kan ju i så fall komma senare.

Peatreek sa...

Härligt med så positiva ord.
Kämpade mycket med äldsta när han gick i skolan. Han hade också svårt för sig, men idag är allt bra. Han har arbete, bil och egen lgh.

Anna sa...

Kul med dottra din, man blir ju så stolt som mamma :)
Kramis

Anna sa...

De kan konsten att linda in texten i fina ord i skolvärlden. Men egentligen handlar väl det mesta om att spara in pengar. Grrrr.

Fast det viktigaste är väl att ungdomarna trivs. Och det verkar ju din yngsta göra... :)