torsdag 3 mars 2011

Nä, om jag skulle ta och deppa lite.

Känns bra att göra det på en torsdagskväll. Lagom svenskt sådär, som ärtsoppa med pannkakor typ.

Idag har jag ingående lärt mig vad ett morfem är. Att dess lära heter morfologi = läran om ordens inre struktur, dvs morfemen.
I ordet Går är  rotmorfem och r böjningssuffix (tror jag). Jag tänker inte gå in på hur det kommer sig att jag just idag lärt mig så mycket om morfem mer än att jag har det. Så om äldsta och yngsta skulle behöva min hjälp med just morfem så har jag järnkoll eller om jag ska undervisa i svensk grammatik på högstadiet så klarar jag det också. Tror t o m att jag om så där 3,5 år är färdigutbildat lärare i svenska...fast utan examen. Heja o hå!

Jag har fuskat jättemycket i några dagar veckor nu, t ex har jag ätit kanelbullar (typ 100 på två dagar) och bröd fast jag inte tål vetemjöl. Nu är magen hysteriskt bubblig och rejält svullen som en kanelbulledeg på jäsning faktiskt. Nu måste jag ta i med hårdhandskarna om jag ska komma någonstans eller till någon form. Gärna i en form som passar beach 2011 (typ mindre hull och mer form), annars får jag smyga i vassen till sommaren.
Pöss på er.

9 kommentarer:

Singelmamman sa...

Jag hänger fast i morfermernas (kanske inte helt rätt..?) värld. Lär mig mer om det, aldrig hört talas om tidigare. Och jag vet precis hur bullmage är. Jag får bullmage bara av att titta på mjöl nu för tiden. Kram!

PS. Helt otippat dricker jag vin ikväll, och det är en befrielse. :-)

Kicki & Jörgen sa...

Bullar och andra bakverk är tyvärr bullmagsjäsande! man får deppa ;o)

KRAM

Shamrock sa...

Kladdkaka blev det här

Fru Venus sa...

På mina klippor får du vara som du är, bara jag också ryms ;-)

Nica sa...

Du svarar ju dig själv så fint - du vet vad du mår bra av :)
Haha, morfem... gee -längesedan. MInns inte ens hälften. Och nä - gick inte ens ut gymnasiet. Men älskar verkligen grammatik, språk och etymologi!

Inte så många bullar, okey, Gaffel? :)

<3

Knasterfaster sa...

Jag tyckte det var urtrist med grammatik då jag gick i skolan. Förstod aldrig riktigt nyttan med det. Igår tittade Sambon på min mage och sa "jag tänker inte säga något". *suck*

Tove Kungsholmen sa...

Jag är lite av en språknörd men just morfem känns sådär halvkul faktiskt.

Loka sa...

Grammatik i skolan var det knepigaste, jag gjorde rätt och skrev som man skulle men förklara varför? - det var en annan femma, hade problem med de där formerna vad de hette och så.

Mina söner längtar också till kanelbullar men tyvärr har jag gett dem min allergi för vetemjöl och mjölk så det blir inget sådant, glutenfria kanelbullar då möjligen..

Hoppas magen mår bättre snart.
Kram

S sa...

Jag trgglar morfem med mina dyslektiker ibland. Tråkig träning, men det har visat sig effektivt!

Men å så gott det är med bullar! :)