fredag 3 september 2010

Handen på hjärtat.

Jag funderar på skitsaker.
Ibland så är jag ganska elak mot mig själv och rannsakar mitt samvete om vad jag egentligen gör i hemmet. Då blir jag på dåligt humör och suckar högt. Förstå mig rätt för jag gör evighetsarbete (plocka, plocka, plocka) hela tiden men jag menar hur ofta jag utför vissa saker som t ex:
*Hur ofta städar jag hela kylen? Alltså, tar ut allt och gör riktigt rent.
*Hur ofta storstädar jag badrummet? Inte vardagsstäd utan skura väggar och hela den baletten.
*Är det livsavgörande om man inte har alla kökssåp i ordning? Bara för jag inte har det alltså?
*Har någon (i min familj) mått dåligt av att det är lite skit på golven? Dötrist att dammsuga förstår ni.
*Är det inte en mänsklig rättighet (kanske mer kvinnlig) att få gnälla över sådana här skitsaker?
*Blir jag en bättre människa om alla prylar är på rätt plats (var nu dom platserna är)?
Herregud vilka I-landsproblem men ni förstår...jag tror alltid att alla andra är så in i bomben perfekta och effektiva!
Å...det är ni väl?!
Eller...???
Pöss på er.

30 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är inte det minsta perfekt....

Agneta sa...

Det här inlägget har jag inte lust att läsa nu. Alls. *håller för ögonen*

Fru Venus sa...

Nope. Tack för trösten... Kram

Tigris Predikantan sa...

Visst är man det ... inte!
:)

Pinglan sa...

Du, jag kan säga att jag pallar inte med att ha det kliniskt rent hela tiden.. För då har jag ju inte tid att göra något annat. Då skulle jag bara städa! Man måste inte ha det perfekt.. Kram

Anonym sa...

Varför har aldrig män dåligt samvete för såna här grejor, kan man ju undra!?
"Bättre lite skit i hörnorna, än ett rent helvete", tycker jag stämmer väldans bra. Och det säger jag, är det någon som är missnöjd med något här så kan dom göra det själv! Ha det bra! Och börja tänk som en man!!

desperat hemmafru sa...

Jag har alltid dåligt samvete för (o)ordningen här hemma. Jag är nog den sämsta "professionella" hemmafrun i världen. Jag gillar för det mesta inte att städa, laga mat och fixa för alla andra. Utgångspunkten är ganska dålig alltså...
Den enda gången jag känner mig riktigt nöjd är när jag får slänga massa grejer. DET är ett I-landsproblem. SKÄMS PÅ MIG!

Tantaluran sa...

Herregud ja! Jag städar varje dag efter jobbet - tar fönstren i bara farten en gång i veckan!!

Närå - skoja papegoja! Jag städar minimalt. Plockar t o m dammtussar för hand ibland för att jag inte orkar ta fram dammsugaren. Så du är INTE ensam!

Renée sa...

Jag är ju så operfekt som man kan vara, jag städar ju inte ens själv! Sen ska jag ju plocka lite och så men detta lilla gör mig så himla trött så på en vecka har jag inte hunnit plocka upp det som spreds ut veckan innan... Mitt hem är kaos ibland kan jag säga. Har jag en mycket bra dag kan det hända saker men det är inte ofta kroppen vill vad jag vill.
Jag prioriterar det som är roligt i livet och det tycker min läkare oxå jag ska göra!

Märta sa...

Själv är jag då helt perfekt! Klorinrent i hela hemmet. Alltid. Stryker trosorna med pressveck. Borstar kattens tänder morgon och kväll.. *Gapskrattar*
Näe du, Gafflan, när ska vi någonsin lära oss att ta vara på livet istället för att oja oss över ett ostädat badrum..
Ha nu en riktigt skön fredagskväll. Tänder man levande ljus ser man inte dammråttorna i hörnen och kan njuta av ett glas rött och samvaron med familjen istället. *Pössen*

Monica sa...

Är ej perfekt! Gud vad tråkigt livet skulle vara då. Ta det med "ro"...lite skit i hörnen dör INGEN av. Trevlig Helg önskar jag dig!

Knaada sa...

Jag tror inte att dom som har det perfekt mår speciellt bra, vad är det för liv dom lever när dom hinner prioritera städning?

Shamrock sa...

Usch vad tråkigt att städa -det finns bättre saker att göra

. sa...

Jo, men visst... Hemma hos mig är det absolut kliniskt perfekt - NOT!! Vem klarar det, vännen?!

Skit i skiten, jag tror inte att man blir ett dugg lyckligare av ett välstädat hem. Nä, vårda relationerna istället, då mår man bra!
Kramkram

Trollpackan sa...

Nope.
Städa?! När det finns så mycket annat kul att göra? Nej, jag tror att vi är annorlunda nu, vi "fruar", än vad fruarna var förr.
Här städas bara det nödvändigaste, och det oftast när det ska komma gäster*skratt*
Jag tänker att "det ordnar sig", det är ingen idé att stressa, och vem f-n SER om jag har städat i kylen eller putsat fönstren?
Iallafall inte Maken. Så varför ska jag kämpa med eländet?
Nej! Mer fritid för kärringarna, och ner med all städning!
Japp.*nöjd*

Fyra nyanser av rosa sa...

Då tycker jag att du ska komma på studiebesök hit :-) (Inte för att vi är perfekta utan för att vi är tvärtom)

Madlar sa...

Öhhhh.....förstår inte alls vad du pratar om...här hemma finns inga dammråttor, tvätthögar, strykhögar....o jag torkar ur köksskåpen varje vecka.....hrmmrrmm.

SURRESILJE sa...

Jeg støvsugde idag for første gang på eeeh, lenge. Nå er jeg utslitt og ligger rett ut og venter på å få servert mat. For det fortjener jeg vel?

Mångmamma sa...

Jag blir lika chockad varje gång någon påpekar att jag har det ytterst välstädat och ihopplockat hemma!!??
Alla nya bekantskaper kommenterar det vid första tillfället de kommer hem till mig.
Jämfört med vad, undrar jag?
Med ett omockat stall eller en kolgruva - ja då har jag det rent?!
Eller med tanke på hur många barn jag har som hjälper till med att sprida ut sig och sitt?

Dagligt plockande och runtskyfflande av saker roar jag mig med men de där trista stora jobben - fönster, köksskåp, kyl, bad - det tar vi sen va?
En annan dag!
Eller när det är dags att flytta!
Äh, ta ett glas vin och njut av helgen!
Kram

Anonym sa...

Asgarv!! Jag - perfekt?!! Hahahaaaa, skulle inte tro det.

Snäckskalsdalen. sa...

Nä, det är jag inte. Inte ett dugg perfekt. Skulle mer vilja beskriva mig som en vandrande katastrof. Så är det.
Kramar

Snäckskalsdalen. sa...

Och så har jag slutat bry mig vad andra tycker, jag är så gammal nu så dom vet hur jag är och dom finns ju kvar och verkar gärna komma hit så då är det väl OK då......

Snäckskalsdalen. sa...

....men, kom på, prata inte med mig om städning, jag gör det inte, jag hatar att dammsuga och sånt, förut visste jag inte ens var vi hade dammsugaren, nu har vi en sån där central historia och den går inte att undvika......men omgivningen tar det mesta. för husfridens skull. jag blir arg när jag städar. på riktigt, alltså.
nu slutar jag.

B i t t e sa...

Gör som jag - släng över det på barnen. De sköter det alldeles utmärkt med bara lite gnissel emellanåt. Stället som är minst välstädat är vårt sovrum, det är meningen att vi ska sköta det själva, nämligen, Slarviga föräldrar de barnen har! Förresten, det finns några barn som inte håller ordning på sina rum också, men det är deras problem, jag blundar och stänger dörren. Gemensamma delarna sköter de perfekt - nästan :-)Så bara ta't lugnt!

Sara sa...

Urk. Jag har just fått en såndär handdammsugare av svärmor. En pik, mest troligt. Men äh, jag har inte tid att hålla undan hela tiden, har vettigare saker att göra. Typ fika, prata med barnen och data.

Ancan sa...

Jag är absolut inte perfekt, den tiden är längesedan förbi...

Nu är det här och nu som gäller...
Lite rörigare inomhus, men så mkt trevligare inombords...

Jenny sa...

Har JAG skrivit detta inlägget!?!?!?

Mysko....det märkte jag inte ens...(;

Kram, J:son

Anonym sa...

Jag vet PRECIS vad du menar.
Jag tror också att alla andra...
Ouff, varför gör vi så här mot oss själva?

nillas liv på pinnen sa...

Haha, tjååår. Perfekt och effektiv, det är jag det.

Singelmamman sa...

Perfekt absolut! Men städ... what ever, nä det vet jag inte vad det betyder. Och bryr mig lagom mycket om det också. Nä det sista var lögn, jag oroar mig och nojjar mig jämt över att jag städat för lite, städat fel, och så vidare. Trist.