måndag 8 mars 2010

Hjälp damen.

Nu blir det matblogg.
Jag ska inte dela med mig av något recept utan mer slänga ut en fråga. Under min viktmiskningstid så har jag i väldigt stor utsträckning avstått från pasta, potatis och ris. Inte så att jag har varit rabiat och avstått helt utan mer 4-5 ggr/ve. Som komplement till kött, fisk eller fågel har jag ätit sallad och KÅL. Ni vet broccoli, blomkål, brysselkål. Nu har jag börjat tröttna och vill hitta något annat att variera med. Bulgur och couscous går bort eftersom det är vete och magen blir galen av det.
Så kan någon tipsa om annat? Jag är väldigt dålig på bönor, linser och ärtor, så om det finns någon som har bra recept med dessa ingredienser så får ni gärna låta mig veta det.
Svar till: "En som börjat tröttna på kål "(lite i alla fall)

20 kommentarer:

De Tokiga Brokiga sa...

Quinoa, kanske?

Jenny sa...

Jag är en svamptyp. Steker svamp till det mesta jag äter.
Eller... bambuskott. Funkar jättebra som "kolhydratsersättning" på tallriken.
Haricoverts mättar också bra.

Linser och bönor, det är ju bara till att prova. Själv körde jag igenom färgskalan från svart till vit. Stora och små. Så lärde jag mig äta bönor och linser, och sålla ut det som inte föll mig i smaken.
Mixa matcha. Googla recept.

Madlar sa...

Strimla savoykål, lök, vitlök, fräs, häll på en skvätt mellangrädde, puttra, krydda, strö över rostade frön....mums. För extra lyx riv på parmesan.
Fungerar även med vitkål som bas.

Malla sa...

cole slaw! stekt majs med lite salt och peppar.
ugnstekt morot med timjan och vitlök.
halloumi.

Fru Venus sa...

Koka blomkål i smör o grädda :-) och mixa sen, supergott mos. Stjärnkraft har en JÄTTEGOD bönsallad på sin blogg (tror jag) om inte så fråga henne!

Bibban sa...

Heje, kul att du tittade in till mig...jag är inte så himla bra på bönor och sånt, men jag tro du får en del tips så då kan jag ju kika in här och norpa några;))

Gafflan sa...

Här haglar förslag in! Härligt. Blir som lättare att handla när det finns mer att vänja in lilla hjärna på. Ska kolla lite recept men å andra sidan räcker era förslag lång väg :)) Tack så hemskt mycket.

Petra sa...

Koka blomkål ( i för sig då kål)Mixa denna färdigkokta med grädde och en klick smör. Blomkålsmos är smaskens. Krydda med lite salt och muskot.

Jess sa...

Funkar linser?

Gafflan sa...

Bibban:
Varsogod att norpa ;)

Petra:
Men jag gillar blomkål och så, bara inte varje dag. Blomkålsmos ska definitivt göras :)

Jess:
Absolut! Är väldigt dålig på linser men är tacksam för alla förslag :))

Suzan sa...

groddar? svamp? eller testa grönsker som du inte testat förut? blanda i lite frukt som ananas o kanske fetaost?

Mångmamma sa...

Grodda mungbönor själv (skölj varje dag tills den lilla svansen ser lagom lång ut, du vet..) och ät som de är, eller fräs de snabbt tillsammans med ajvar, lök, peppar/salt,ev lite finhackad vitlök.
Färska örtkryddor, typ persilja eller massor med basilika är mums.

Eller gör egen hommus - mosade kikärter, vitlök, olivolja och gärna mixade nötter (faktiskt går det utmärkt med lite hasselnötter).
Även här funkar det med färska kryddor i.

Idag gjorde jag gröna ärtbiffar av från början torkade gröna ärter,kokta och mosade med mjölk, ströbröd och ost.
Om du vill skippa ströbrödet, byt ut det och mjölken mot ett ägg istället.
Lycka till.

Ulrika sa...

Coleslaw är min favorit!! Med rivna morötter i och kanske ett äpple. Avocado är gott också. Och keso.

Amazingdays sa...

Något som jag har fastnat för är svarta Beluga linser. Är fantastiskt goda och när man kokar dem så gör en rejält laddning för att bara ta fram när det är dax att äta. Dessutom är de väldigt dekorativa att titta på, vilket alltid hjälper till.
Lycka till!
Kram

Mollamaja sa...

En sak som kan vara bra att komma ihåg, som man inte tänker på kanske. Sötpotatis hör faktiskt till "tillåtna" kolhydrater. Ibland om bara inte för ofta. Jag brukar annars göra en god gratäng på ägg, tomatkross och haricots verts. Eller en smaskig ugnsomelett med tomat,kanske bacon eller skinka, svamp och ost, som jag sedan skär i passliga bitar och har som tillbehör. Eller gör en smet på ägg(vispa gärna vitorna skilt så blir de fluffigare), lite Philadelphia eller annan mjukost, en smula salt och kokosflingor och stek till små plättar som blir goda tillbehör.

Nina/Stjärnkraft sa...

Instämmer med De Tokiga Brokiga och föreslår quinoa. Det går fort att koka och kan varieras i det oändliga med vad du råkar ha hemma, precis som couscous som är no-no för dig. Jag gillar själv quinoa skarpt; det har en lite nötaktig smak som tilltalar mig.

Gafflan sa...

Tack så mycket till er alla! Massa inspiration och förslag. Mycket bra :))

tant björn sa...

å vad spännande, jag stjäl lite härifrån tror jag. Har nyss slutat med kolhydrater själv och behöver lite inspiration. Det här var ju kanon. Vilken tur att du finns Gafflan :)

Singelmamman sa...

Säger som Tant Björn, jag stjäl jag med och tack för att du väckte frågan!

Gafflan sa...

Tant Björn O Singelmamman:
Det är bara ta :)